lørdag 3. januar 2015

Debatt innlegg i DN

Hensikten med IT er ikke å spare penger

I sitt debattinnlegg i DN onsdag 10.desember skriver IKT Norges generalsekretær om hvorfor IT prosjekter i offentlig sektor går galt. Han trekker frem mange viktige punkter som at utdaterte IT løsninger forhindrer implementering av politiske beslutninger og han viser til utfordringen med at IT ansvaret er plassert i mange forskjellige departementer. På et viktig punkt tar han dessverre feil – og det bør kommenteres. Han forklarer hvorfor Danmark har plassert IT under Finansdepartementet – og sier at dette er naturlig fordi ”hensikten med å investere i offentlige it-løsninger er å spare penger”.        
Statssekretær i Kommunal- og Moderniseringsdepartementet Paul Chaffey delte nylig ut prisen for ”Beste Digitale Tjeneste 2014”. Ingelin Killengreen, direktør i Difi, uttalte da ”Husbanken har lykkes med å sette brukeren i sentrum.  Ledere må prioritere brukernes behov i arbeidet med å digitalisere offentlig sektor”.

Ved å sette brukeren i sentrum så har altså Husbanken lykkes med å flytte brukerne over på digitale løsninger – som igjen fører til besparinger. Hensikten med å invester i denne IT løsningen var altså å vinne brukerne over på en digital plattform med en brukervennlig løsning – og så kommer det besparinger som en konsekvens.   
I en debatt om ”brukeren i sentrum” introduserte vi for et år siden en ny betydning av uttrykket IKT – ”Ikke Kreve men Tilby”. Jeg håper IKT Norges generalsekretær er enig med kriteriene for valget av Husbanken’s løsning for søknad om bostøtte og at også han vil jobbe for at offentlige institusjoner skal fokusere mot brukersentriske løsninger der man fjerner seg fra skjemaveldet (”basert på hva vi vet om deg kan vi tilby….”).      

Trygve Skibeli

Mitt innlegg ble kuttet ned litt - og tittelen ble endret, men jeg synes at resultatet ble greit nok:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar