søndag 11. august 2013

Forbedre Uføredialogen

Vi har, som nevnt i mitt forrige innlegg, valgt ut "uføredialogen" som vårt scenario for å utvikle en prototype på forbedret brukerdialog:
  • "Citizen centric": Målet er at vi som innbyggere ("kunder") skal slippe å manøvrere mellom et stort antall aktører (private og offentlige) som ikke snakker sammen - se figuren under.  

    • Dette skal oppnås ved hjelp av økt elektronisk samhandling mellom etater, privat næringsliv og arbeidstakeren med nedsatt arbeidsevne

  • Proaktiv: Hvordan kan økt samhandling mellom partene hjelpe oss til å..... 
    • Unngå å be om samme informasjon mange ganger (deling av data på tvers av etater)   
    • Tilby relevant/tilpasset informasjon (istedet for generelle skjemaer) 
    • Informere om rettigheter - istedet for at det offentlige skal "kreve"

  • Mobile løsninger:
    • Tilgjengelig på alle aktuelle platformer (inklusive mobiler, iPads osv.) 
    • Eventuelt også med lokasjonsbestemt informasjon: relevant ikke bare i forhold til hvem brukeren er og i hvilken livssituasjon han/hun er - men også basert på hvor vedkommende befinner seg   

Fokus for arbeidet i 2013













Vi skal utvikle en prototype før 6.desember 2013 og i dette arbeidet har vi begrenset fokuset til følgende:

  • Starter når det skal søkes om uførestønad:
    • Vi ser ikke nå på forløpet forut for denne søknaden (med 1 år sykmelding og 1-4 år med arbeidsavklaringspenger)
    • Det betyr ikke at dette ikke skal nevnes i vårt Business Case, men dypdykk i dette skal vente til eventuell leveranse av prototypen med vedtatt scope. 
  • Fortsetter i en ”driftsfase”
    • Jevnlig oppdatering om forventet evne til inntektsgivende arbeid (mulig innføring av en app på mobilen for å varsle om forventet inntjening i neste periode)
    • Periodisk avregning mot faktisk mottatt inntekt
    • Periodisk sjekk av arbeidsevne
  • Avsluttes ved: 
    • Friskmelding
    • Alderspensjon
    • …eller død   
På veien kommer vi til å finne mange "stikkveier" som kan være interessante, men fokus er viktig og bare de viktigste av disse avstikkerne kan utforskes i dette prosjektet:
  • Hjelp til å finne alternativt arbeid som kan fungere bedre for den uføre
  • Hjelp til å hjemme fremfor sykehjem (smarthus)
  • Bruk av sosiale media som Facebook, Twitter og Meetup.com for å adressere uføres utfordringer med ensomhet
  • Fyll eventuelt tiden med noe annet meningsfylt som kursing på nett osv.     

Hvorfor trenger vi dette?

Noen av de forventede gevinstene med dette prosjektet er listet under:
·         Forenkling for den uføre (er altså klart høyest prioritert)  
·         Effektivisering for det offentlige og fastlegene
·         DNB, Storebrand og andre som tilbyr privat helseforsikring osv.
·         Arbeidsgiversiden (til de som er blitt uføre)  

Vi kom i tillegg opp med at å sikre den uføres rettigheter også bør være et viktig siktemål. I stedet for å kreve at den uføre selv skal sette seg inn i et komplekst og uoversiktlig lovverk – bør etatene ved hjelp av ”big data”/”data mining” – proaktivt informere om rettigheter og viktige tidsfrister ut i fra den enkeltes livssituasjon.

Den samme ”data mining” vil samtidig kunne avsløre mye av den trygdesvindel som skjer i dag - og kanskje bidra til mer spissede tiltak for å få folk tilbake i jobb. Vi snakker altså om å utnytte teknologi/data til å tilby bedre service til de som trenger det - og samtidig stoppe flere av de som urettmessig tar ut uførestønad.  
Fornyings-minister Rigmor Aaserud sier i Computerworld (juli 2013) at målsetningen med digitaliseringen av etatene er at man ved å være mer effektiv (digital i stedet for brev osv.) – frigjør mer ressurser til å tilby kontakt med et (med-) menneske til de som trenger/ønsker dette.

I et debattinnlegg i Aftenposten 11.august (med tittelen "Tiltak mot uførhet") skriver Ingeborg Senneset at NAV må "satse mindre på skjema og mer på samtale". Mange er altså enige med Rigmor Aaserud - forenkling av "uføredialogen" vil gjøre livet lettere for den uføre og effektiviseringsgevinstene vil kunne bidra til at det offentlige kan bevege seg nærmere visjonen om å tilby "Et helhetlig økosystem for god livskvalitet".


"Arbeid er medisin"

- mener arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap). Hun vil gjøre det enklere for uføre å komme ut i jobb. 9.august la Arbeidsdepartementet frem stortingsmeldingen ”Flere i arbeid” (St meld nr 46).

- Det er et potensial for at flere uføre kan jobbe noe. Vi ønsker at flere uføre skal ha muligheten til å jobbe deltid. Tiltakene vi i dag legger frem kan bidra til dette, sier Anniken Huitfeldt.

Les mer på regjeringens egne websider:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/pressesenter/pressemeldinger/2013/meld-st-nr-46--flere-i-arbeid.html?id=733365

Kommentar: det er ikke bare viktig å redusere byrdene ved skjemaveldet (og en uoversiktlig rekke med tidsfrister) - men det er selvfølgelig også viktig å hjelpe de uføre tilbake i jobb. Som nevnt over fokuserer vi i dette prosjektet (i 2013) på første delen, men som nevnt over jobbes det også for at det skal bli lettere å inkludere flere i arbeidslivet (og vårt arbeid kan indirekte bidra til dette):
  • Effektiviseringen muliggjør mer tid til meningsfylte samtaler mellom NAV og den uføre (mindre tid til skjemabehandling)
  • Tiltak som "Flere i arbeid" åpner for at flere kan komme tilbake til arbeidslivet og kan jobbe på premisser som er tilpasset deres helsetilstand         

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar