- "Citizen centric": Målet er at vi som innbyggere ("kunder") skal slippe å manøvrere mellom et stort antall aktører (private og offentlige) som ikke snakker sammen - se figuren under.
- Dette skal oppnås ved hjelp av økt elektronisk samhandling mellom etater, privat næringsliv og arbeidstakeren med nedsatt arbeidsevne
- Proaktiv: Hvordan kan økt samhandling mellom partene hjelpe oss til å.....
- Unngå å be om samme informasjon mange ganger (deling av data på tvers av etater)
- Tilby relevant/tilpasset informasjon (istedet for generelle skjemaer)
- Informere om rettigheter - istedet for at det offentlige skal "kreve"
- Mobile løsninger:
- Tilgjengelig på alle aktuelle platformer (inklusive mobiler, iPads osv.)
- Eventuelt også med lokasjonsbestemt informasjon: relevant ikke bare i forhold til hvem brukeren er og i hvilken livssituasjon han/hun er - men også basert på hvor vedkommende befinner seg
Fokus for arbeidet i 2013
Vi skal utvikle en prototype før 6.desember 2013 og i dette arbeidet har vi begrenset fokuset til følgende:
- Starter når det skal søkes om uførestønad:
- Vi ser ikke nå på forløpet forut for denne søknaden (med 1 år sykmelding og 1-4 år med arbeidsavklaringspenger)
- Det betyr ikke at dette ikke skal nevnes i vårt Business Case, men dypdykk i dette skal vente til eventuell leveranse av prototypen med vedtatt scope.
- Fortsetter i en ”driftsfase”
- Jevnlig oppdatering om forventet evne til inntektsgivende arbeid (mulig innføring av en app på mobilen for å varsle om forventet inntjening i neste periode)
- Periodisk avregning mot faktisk mottatt inntekt
- Periodisk sjekk av arbeidsevne
- Avsluttes ved:
- Friskmelding
- Alderspensjon
- …eller død
- Hjelp til å finne alternativt arbeid som kan fungere bedre for den uføre
- Hjelp til å hjemme fremfor sykehjem (smarthus)
- Bruk av sosiale media som Facebook, Twitter og Meetup.com for å adressere uføres utfordringer med ensomhet
- Fyll eventuelt tiden med noe annet meningsfylt som kursing på nett osv.
Hvorfor trenger vi dette?
Noen av de forventede gevinstene med dette prosjektet er listet under:
· Forenkling for den uføre (er altså klart høyest prioritert)
· Effektivisering for det offentlige og fastlegene
· DNB, Storebrand og andre som tilbyr privat helseforsikring osv.
· Arbeidsgiversiden (til de som er blitt uføre)
Vi kom i tillegg opp med at å sikre den uføres rettigheter også bør være et viktig siktemål. I stedet for å kreve at den uføre selv skal sette seg inn i et komplekst og uoversiktlig lovverk – bør etatene ved hjelp av ”big data”/”data mining” – proaktivt informere om rettigheter og viktige tidsfrister ut i fra den enkeltes livssituasjon.
Den samme ”data mining” vil samtidig kunne avsløre mye av den trygdesvindel som skjer i dag - og kanskje bidra til mer spissede tiltak for å få folk tilbake i jobb. Vi snakker altså om å utnytte teknologi/data til å tilby bedre service til de som trenger det - og samtidig stoppe flere av de som urettmessig tar ut uførestønad.
I et debattinnlegg i Aftenposten 11.august (med tittelen "Tiltak mot uførhet") skriver Ingeborg Senneset at NAV må "satse mindre på skjema og mer på samtale". Mange er altså enige med Rigmor Aaserud - forenkling av "uføredialogen" vil gjøre livet lettere for den uføre og effektiviseringsgevinstene vil kunne bidra til at det offentlige kan bevege seg nærmere visjonen om å tilby
"Arbeid er medisin"
- mener arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap). Hun vil gjøre det enklere for uføre å komme ut i jobb. 9.august la Arbeidsdepartementet frem stortingsmeldingen ”Flere i arbeid” (St meld nr 46).- Det er et potensial for at flere uføre kan jobbe noe. Vi ønsker at flere uføre skal ha muligheten til å jobbe deltid. Tiltakene vi i dag legger frem kan bidra til dette, sier Anniken Huitfeldt.
Les mer på regjeringens egne websider:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/pressesenter/pressemeldinger/2013/meld-st-nr-46--flere-i-arbeid.html?id=733365
Kommentar: det er ikke bare viktig å redusere byrdene ved skjemaveldet (og en uoversiktlig rekke med tidsfrister) - men det er selvfølgelig også viktig å hjelpe de uføre tilbake i jobb. Som nevnt over fokuserer vi i dette prosjektet (i 2013) på første delen, men som nevnt over jobbes det også for at det skal bli lettere å inkludere flere i arbeidslivet (og vårt arbeid kan indirekte bidra til dette):
- Effektiviseringen muliggjør mer tid til meningsfylte samtaler mellom NAV og den uføre (mindre tid til skjemabehandling)
- Tiltak som "Flere i arbeid" åpner for at flere kan komme tilbake til arbeidslivet og kan jobbe på premisser som er tilpasset deres helsetilstand
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar